Obecné principy

Cvičení této části jsou určena na odstranění nebo snížení bolestí způsobených spoušťovými body (anglicky trigger points - TP). Jsou to ohraničené části svalu, které jsou na pohmat tuhé a bolestivé. Vznikají z různých důvodu, především pak při přetížení. Jsou nejčastější příčinou bolestí.

Pro cvičení na odstranění spoušťových bodů je základním prvkem protažení postiženého svalu. Ideální intenzita protažení je individuální a je rozdílná i podle velikosti ošetřovaného svalu.  Důležité je současné uvolnění (relaxace) ošetřovaného svalu. Při tomto cvičení byste měli cítit nebolestivé protažení příslušného svalu. Přiměřené použití síly je velmi obtížné popsat slovně, proto i zde zdůrazňujeme využívání portálu Fyzioweb jako doplňku ke cvičení, které Vám ukazuje Váš fyzioterapeut nebo lékař.

Speciální technika pro léčbu spoušťových bodů je postizometrická relaxace (PIR), kterou vám následně popíšeme.

• Nejprve sval natáhněte do pocitu napětí, které není bolestivé.

• Pak sval aktivujete tlakem proti odporu nebo minimálním pohybem proti gravitaci. Většinou jde o pohyb opačným směrem než protažení. Trvání je okolo 10 vteřin. Po této aktivitě se sval lépe uvolní.

• V další fázi sval uvolníte a provádíte  opět relaxaci s protažením (nebolestivě). Tato fáze musí mít dostatečný čas trvání, zhruba 20-30 vteřin.

• Uvedený cyklus opakujte 2-4 x.

• U některých svalů je vhodné využít cíleně vlivu dýchání na aktivaci nebo relaxaci. Nádech většinou podporuje aktivitu, proto je vhodné se na konci aktivační fáze zhluboka nadechnout. Výdech naopak má účinek relaxační. Používáme ho na začátku uvolnění a protažení. Ve fázi relaxace pak již normálně dýcháme. Na svaly krku, trupu má dýchání velký vliv, u končetin se směrem k prstům zmenšuje. Tam, kde vliv dýchání považujeme za významný, je dýchání v provedení popsáno.

Léčit bolestivé body můžete i prostým protažením bez uváděného postupu. Domníváme se, že uvedená technika PIR je o něco účinnější, přesto nejdůležitější je dostatečně dlouhé, nebolestivé protažení a uvolnění svalu.

K léčbě spoušťových bodů se používají i další postupy. Pro autoterapii je možné použít tlak na spoušťový bod (presura). Opět je zde důležitý faktor velikosti síly, kterou použijete. Názory se různí od minimálního, kdy tlak sotva cítíte, až po maximální užití síly. Záleží na velikosti svalu a intenzitě bolesti při tlaku. Intenzitu tlaku používejte takovou, abyste cítili, že se sval „nebrání“ a Vy jej dokážete mít uvolněný. Trvání tlaku je od cca 20 do 40 vteřin. Pokud si tlakem vyvoláte „Vaše bolesti“, které pak během terapie ustupují, je to známka optimálního provedení.

Většina uvedených cvičení je vhodná i pro prosté protažení (strečink) na zkrácené svaly. Pro protažení je důležité použití o něco větší síly než u techniky PIR a delší výdrže v protažení (30-60 vteřin), opakovaní je shodné cca 2-4 x. Pro kvalitní protažení je také nezbytná relaxace příslušných svalů a případný bolestivý tah nesmí vést k obrané kontrakci svalu. U techniky protažení stačí během provádění klidné, uvolněné dýchání.

V popisu u videa v části „Technika“ je vždy uvedena možnost užití pro PIR nebo i strečink.

Registrujte se a získáte možnost mít osobní stránku s vlastním seznamen cvičení.