Obecné principy

POKYNY PRO VAŠE PACIENTY, JAK CVIČENÍ PROVÁDĚT A POZNÁMKY K TEXTU.

Techniky, které uvádíme a popisujeme, jsou na odstranění bolestivých bodů ve svalech (spoušťové body anglicky trigger points). Pro většinu je základním prvkem protažení svalu a tedy vláken bolestivých bodů. Intenzita protažení může být různá, ale důležité je maximální uvolnění (relaxace) ošetřovaného svalu. Pro vás je hlavní kritérium bolestivost prováděné techniky, která nesmí být výrazná, což by znemožňovalo relaxaci.

Můžete používat techniku postizometrické relaxace (PIR), kterou vám následně popíšeme.

• Nejprve sval protáhnete do pocitu napětí, které není bolestivé.

• Pak sval aktivujete, většinou tlakem proti odporu, nebo pohybem proti gravitaci. Pohyb téměř neprovedete jde o zapojení svalu bez pohybu (izometricky). Trvání je okolo 10 vteřin. Po této aktivitě se sval lépe uvolní.

• Po té sval uvolníte a provádíte opět protažení nebo relaxaci (opět nebolestivě). Tato fáze musí mít dostatečný čas působení, zhruba 20-30 vteřin.

• Uvedený cyklus můžete opakovat 2-4 x.

• U některých svalů je vhodné využít vlivu dýchání na aktivaci nebo relaxaci. Pro většinou svalů nádech podporuje aktivitu, proto se můžete na konci aktivační fáze hluboce nadechnout. Výdech naopak působí většinou na podporu relaxace. Používáme ho na začátku uvolnění a protažení. Při trvání protažení pak již normálně dýcháme. U svalů krku, trupu je vliv dýchání velký, u končetin se směrem od kořenových kloubů (rameno, kyčel) zmenšuje. Tam, kde vliv dýchání považujeme za významný bude to u příslušného svalu uvedeno poznámkou DECHOVÁ PODPORA DŮLEŽITÁ, kde je vliv méně významný bude DECHOVÁ PODPORA VHODNÁ, u svalů, kde nepovažujeme vliv dýchání za důležitý, nebude uvedeno nic.

Léčit bolestivé body můžete i prostým protažením, bez uváděných postupů, domníváme se, že uvedená technika je o něco účinnější, přesto nejdůležitější je dostatečně dlouhé, nebolestivé protažení a uvolnění svalu.

K léčbě spoušťových bodů s používají i další postupy. Jako autoterapie je vhodné u některých svalů použít tlak na bolestivý bod ve svalu (presura). Opět je zde otázka velikosti síly, kterou použijete. Názory se různí od minimálního, kdy tlak sotva cítíte až po maximální užití síly. Domníváme se, že záleží na velikosti svalu a intenzity bolesti při tlaku. Intenzitu tlaku můžete použít obecně takovou, abyste cítili, že se sval „nebrání“ a vy jej dokážete mít uvolněný.

Registrujte se a získáte přístup do online kurzů.